Hvem har rett? Harald Eia eller Vebjørn Selbekk?

Hva er norske verdier? Under valgkampen har norske verdier blitt et omtalt tema. Flere partiledere mener at kristne verdier er viktige norske verdier. I forbindelse med valgkampen møter sjefredaktøren for Dagen, Vebjørn Selbekk den ikke-religiøse sosiologen Harald Eia. I denne debatten diskuterer de om kristendommen kan ta æren for at Norge blir kåret til det beste landet år etter år, der Selbekk mener at kristendommen kan ta mer av æren enn det Eia mener.

Jeg mener at kristne verdier er gode verdier. De flest kristne jeg kjenner er snille mot alle de møter, bryr seg om alle og enhver og besøker barnehjem i Kenya i hytt og pine. Et land som er preget av kristne verdier, er etter min mening noe positivt. Etter 1000 år med kristen kulturarv og kristne verdier, har Norge blitt et at de beste landene å bo i. Men, samfunnet begynte for virkelig å ta stormskritt under opplysningstiden, slik som Harald Eia sa. Under denne tiden, og etter flere revolusjoner ble samfunnet helt annerledes. Demokrati, kunnskap og fornuft var sentralt. Og noe bemerkelsesverdig: Kirken og kristendommen ble satt til side. Jeg tror det har en sammenheng mellom at da kristendommen ble satt til side, skjedde det forandringer. Min oppfatning er at de religiøse personene er opptatt av at tradisjoner skal opprettholdes og at forandringer er noe negativt. Det at menneskene tenkte nytt på denne tiden og var samfunnskritiske, gjorde at forandringer skjedde.

Jeg mener at mange av de verdiene vi har i Norge i dag har kristne røtter. Hvordan samfunnet er og hvordan det er bygd opp, mener jeg ikke kristendommen kan ta æren for. Dette skjedde mens religion var satt til side og fornuft og kunnskap var i sentrum.




Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg