NORSK: Komplekse, sammensatte tekster

Trinn 1

Hva er ....?

Modalitet: "Vi kan se at det er flere elementer/modaliteter i denne teksten". Ulike modaliteter er ulike ressurser å få gjennom kommunikasjon.
Multimodal: Sammensatt. Det kan være reklameannonser, avisartikler, bildebøker og SMS-meldinger. 
Multimodal refundans: Ulike uttrykksmåter formidler den samme informasjonen eller innholdet. (Norgeskart med overskrift "Norge")
Multimodal affordans: Noen semiotiske ressurser blir brukt til å uttrykke et spesielt innhold. (Store bokstaver)
Verbalspråk: Kommunikasjon gjennom ord og setninger.
Intertekstualitet: Flere lag med betydning. Henviser til andre tekster. "Dette her er et eksempel på intertekstualitet" Her er det et forsøk på intertekstualitet, men..."

Trinn 2

Mens jeg leser:

3. Noen adaptasjoner jeg kjenner til: Et helt halvt år, Harry Potter, Hunger Games

4. Adaptasjoner jeg har klare om kvaliteten på: Et dukkehjem, Snømannen


1. Adaptasjon er en tilpasning fra et medium til et annet. For eksempel fra bok til film. Et eksempel på adaptasjon er Harry Potter fra bok til film.

2. Ulike grunner til å arbeide med en adaptasjonsanalyse er å bli klar over egenarten til teksten, vurdere kvalitet og bedrer din egne evne til tekstskapning.

3. Eksempler der førelegget er bedre enn adaptasjonen er for eksempel Snømannen. 

4. Jeg synes Et Helt Halvt År sin adaptasjon er bedre enn førelegget. Grunnen til dette er at det skjedde lite i boka, og den var veldig langsom.

5."Kunsten å myrde"
a) Historien handler om en dame som har en dialog med tjenestedamen Francine. En slektning av Francine har dødd, og novellen handler om tankene deres rundt dette.

b) Fortellingen er fortalt fra et Jeg-perspektiv, som er den Francine tjener for.

c) Jeg ville lagt vekt på er skillet mellom "jeg-personen" og Francine. Det er et tydelig skille mellom klassene i Frankrike på denne tiden.

Tegneserier:

1. Tegneserier og film mye til felles, som for eksempel begge kan ha en fortellerstemme (voice over i film). Både i tegneserier og film blir det snakket om "kameraføring", om det er panoramabilde, eller nærbilde.
2. Closure er mellomrommet mellom rutene i en tegneserie.
3. Uttrykk og kroppsspråk. Ansiktsuttrykk og farger.
4. Donald Duck er en tegneserie som ble skapt av Walt Disney. Hovedpersonen har samme navn, Donald Duck. Han er en hissig og lat and, som er vedig uheldig til tider. Han bytter ofte jobb, og blir ofte sparket.
5.

7.

















I min blogg er det ein modalitet som dominerer. Det er verbaltekst. Jeg kan være mer kreativ når det gjelder å utforske bloggen, slik at jeg kan lage et multimodal produkt. Jeg kan utforske egenskapene til bloggen, og ta i bruk video og figurer på en nyttig måte. Det finnes mange eksempler på multimodal redundans på bloggen min. Overskriften samsvarer med innholdet. Endringer jeg kan gjøre i bloggen min, kan være å utforske mer og utfordre bloggen til å bli en sammensatt tekst. 






Kommentarer

Populære innlegg